Bolivia/Chili/Argentinië/Brazilië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu Bolivia/Chili/Argentinië/Brazilië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu

Bolivia/Chili/Argentinië/Brazilië

Door: Wouter Janssen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

02 Juni 2016 | Argentinië, Buenos Aires

4,5 mei 2016
In de nacht zijn we aangekomen in La Paz en omdat het een gevaarlijke stad is qua taxi's kregen we gelukkig hulp bij het vinden van wel een goede 'radio' taxi. De volgende dag naar een B&B gegaan met een geweldig uitzicht over de stad. In de middag geprobeerd eten te zoeken en je vindt hier heel veel kip! Daarna door La Paz gelopen maar de stad zelf is niet zo boeiend en omdat je op bijna 4000 meter boven zeeniveau bent ben je sneller moe. Ook een tour geboekt om morgen op de Death Road te fietsen. De volgende dag waren we iets te vroeg opgestaan omdat de klok op mijn telefoon automatisch een uur was verzet. In plaats van 6.45 zaten we om 5.45 aan het ontbijt en we werden een beetje raar aangekeken door de nachtbewaker. Maargoed om 7.00 normale tijd was onze privé gids Alejandro er. De Death Road is een van de gevaarlijkste wegen ter wereld en er zijn al veel mensen overleden tijdens een busrit of een fietstocht. Er is wel een andere autoweg aangelegd dus je vindt er nu veelal fietsers. Na een goede uitleg en een lang stuk over het asfalt begon de Death Road, je gaat van 4.300 meter naar 1.800 meter en de weg is zo 30-40 km lang dus alleen afdalen, remmen en de fiets vasthouden. Onderweg zie je veel kruizen staan van mensen die zijn overleden dus als je de ravijn in kijkt van 600 meter is het toch wel spannend. Onderweg veel gestopt, niemand tegengekomen en gelukkig overleefd! Opzich viel het  allemaal wel mee als je goed blijft opletten. In het zwembad daarna lekker afgekoeld en geprobeerd Alejandro zwemles te geven. Dit bleek lastiger dan gedacht maar gelukkig kon hij er zelf ook om lachen.

6,7,8 mei 2016
Vandaag met de lokale bus naar Copacabana gegaan wat ligt aan het prachtige Titicaca meer, tevens het hoogst gelegen meer ter wereld. Het ligt op 3.800 meter en heeft een oppervlakte van 8.400 km2 en ligt aan de Andes en ook deels in Peru. In de avond een mooie zonsondergang gezien en de volgende dag naar het eiland Isla del Sol (eiland van de zon) gegaan. De eerste Inca's hebben hier gewoond en volgens hun geloof is de zon hier geboren. We zijn van noord naar zuid gelopen en het was best een heftige wandeling door de hoogte en de zon, onderweg mooie Inca ruines gezien en de tafel waar de offeringen plaats vonden. De volgende ochtend weer met de bus 4 uur richting La Paz gegaan waar morgen onze vliegtuig naar de jungle gaat!

9,10,11,12,13,14 mei 2016
In de ochtend ging onze vlucht naar Rurrenabaque wat in het noorden van Bolivia ligt. We gingen met een klein 20-persoons vliegtuig en dit was een hele ervaring want je voelde meer dan in een groot vliegtuig. Na 40 minuten vliegen zijn we aangekomen in het begin van de Amazone, het was zo'n 30 graden en 90% luchtvochtigheid dus even wennen, gelukkig ligt het maar 200 meter boven zeeniveau dus zijn we even van de hoogte af. Eenmaal ingecheckt in het hotel kregen we een sapje (hierover later meer) en gingen we op zoek naar een goede tour aanbieder. De volgende dag zouden we op een jungle tour gaan alleen in de nacht zijn we allebei heel ziek geworden, met de grootste verdachte; het sapje! Maar het kon ook aan de pizza, hoogteverschil of de malariapillen liggen. De hele dag hebben we in bed gelegen en uitgeziekt, in de avond konden we gelukkig een hele maaltijd wegwerken waarbij alles binnen bleef! De volgende dag konden we gelukkig wel starten met de tour waarbij Agnes uit Zwitserland ons vergezelt. We gingen eerst 3 uur door de Amazone varen met onze gids Miguel. Eenmaal aangekomen in het kamp kregen we een heerlijke maaltijd en werd aan ons de Eco-Love lodge toegewezen, oeh-la-la. Daarna zijn we naar apen, papegaaien en andere dieren gaan kijken. In de avond een welkomsceremonie gehad om ons in de jungle te verwelkomen, het ritueel was ook het drinken van een sterke zelfgestookte drank van suikerbiet waarbij ik dacht dat het water was en een wel erg grote slok nam. Een soort gelijk ritueel krijg je als je 15 jaar bent want daarna moet je op jacht naar een groot dier en je moet hiermee terugkeren naar het dorp, soms zijn ze dan 30 dagen alleen in het wild. Daarna een gezellige avond gehad met Miguel, Agnes, Ronald en Mari. De volgende dag met een kleine kater begonnen aan een korte wandeling en ons kamp opgezet in de jungle. Daarna een interessante wandeling gehad en uitleg gehad over wat je wel en niet kan eten en wat de natuurlijke medicijnen zijn. Dit krijgen ze allemaal van jongs aan geleerd, van generatie op generatie. Ook nog apen, eekhoorns en veel vogels gezien. In de avond gingen we zwemmen en vissen en waarbij ons niks lukte en bij Miguel alles, had hij voor ons toch een mooie 1,20 m. grote catfish gevangen! Toen we terugliepen zagen we de ogen van een krokodil in het zelfde water waar we hadden gezwommen maar volgens Miguel vinden ze toeristen niet lekker, pfieuw. In de nacht midden in de jungle op een dun matje geslapen en in de ochtend naar de basis terug gelopen. Daarna weer terug op de boot en de volgende dag weer met het zelfde vliegtuig naar La Paz gegaan. Vervolgens doorgevlogen naar Uyuni wat op 3500 meter ligt en dezelfde dag een 3-daagse tour geboekt.

15,16,17 mei 2016
We gingen met World White Travel de tour doen en onze gids Franco was tevens een dokter dus dit was veilig. We gingen eerst naar de begraafplaats van treinen en daarna naar de grootste zoutvlakte ter wereld. Het heeft een oppervlakte van 12.000 km2 en vroeger was dit een groot meer, hoe het komt dat er zoveel zout ligt is nog een raadsel. Onder de zoutvlakte ligt 50% van de wereld voorraad aan lithium wat gebruikt wordt voor mobiele telefoons en elektronische auto's. Dit kan Bolivia heel rijk maken alleen de president houdt de grote bedrijven af. Na wat pret op de zoutvlaktes en een lunch met lamavlees gingen we naar een eiland wat midden op de zoutvlakte ligt en is begroeid met gigantische cactussen van 400-500 jaar oud. Daarna een mooie zonsondergang op de zoutvlakte gezien en in de avond met ons tour groep gegeten en in een kamer van zout geslapen. De volgende dag door het nationale park gereden, aparte steenformaties en mooie meren gezien. In de avond met ze allen op een kamer geslapen en omdat we op bijna 4000 meter sliepen ook best koud. De volgende dag om 5.45 vertrokken naar wat een geiser moest voorstellen. Daarna een mooi groen en wit meer gezien! Omdat we naar Argentinië gaan hebben we ervoor gekozen om naar San Pedro de Atacama te gaan en niet 7 uur naar Uyuni te gaan rijden. We waren lekker op tijd in San Pedro en de vorige keer had ik niet gesandboard dus dit vandaag wel gedaan! We kregen uitleg van de wereldkampioen en toen gingen we met een snowboard van de zandheuvel af, erg gave ervaring!

18,19,20,21,22,23,24 mei 2016
Vandaag met de bus die er ruim 11 uur over deed naar Salta in Argentinië gegaan en het was een prachtige route door de bergen en valleien. Toen we aankwamen in de avond ergens gegeten en lekkere empanadas op! De volgende dag een auto gehuurd voor 4 dagen om de omgeving te verkennen en veel mooie kerken bezocht. In de avond voetbal gekeken, loes zat gevoerd en biefstuk gegeten ;). De volgende ochtend onze bolide opgehaald en vertrokken richting Cachi, onderweg mooie rotspartijen en cactussen gezien. In Cachi geluncht en doorgereden naar Cafayate, weer super vette bergen, rotsen enz gezien met aparte vormen en kleuren. Toen we aankwamen een leuke cabaña gevonden en een wijnproeverij gehouden met de Nanni Tannat als uiteindelijke favoriet. De volgende dag richting Tafi del Valle gereden en nog een oude ruïne stad bezocht die werd bewoond door Quilmes bewoners. Bij Tafi del Valle was het heel mistig dus helaas geen uitzicht. De dag erna zijn we weer naar het noorden gaan rijden en onderweg weer genoten van de prachtige rotsen en bergen, daarna via een meer op een gravel weg beland. Onderweg geen geschikte slaaplocatie gevonden en maar door gereden door de middle of nowhere. Onze rechterband was al niet top en uiteindelijk werd die steeds slapper tot we niet meer verder konden rijden. Dus toen stonden we daar waar niemand te bekennnen was. Allebei hebben we nog nooit een band vervangen en het begon al schemerig te worden. Gelukkig kregen we de krik er goed onder, wat nog lastig was in het zand. Toen de volgende opgave; de bouten (van de auto dan he) alleen die kregen we niet los, godver! En het begon al donker te worden. Toen kwam mijn oerinstinct naar boven en begon op de moersleutel te staan en na veel druk te zetten kwamen ze los, pfoe we hoefden gelukkig niet in de auto te slapen! In het eerstvolgende dorpje, zo'n 80 km verderop een hotel gevonden, wijn gedronken en een lekkere pizza op. De volgende dag richting Salta gereden en de auto weer ingeleverd en voor 30 euro zijn we er nog goedkoop vanaf gekomen. De volgende ochtend om onze tijd te verdoen naar een interessant museum gegaan over de Inca cultuur. Als er in hun stam een belangrijk persoon overleed werden er kinderen opgeofferd die zorgvuldig zijn geselecteerd op afkomst, vanuit elk district werd er 1 kind uitgekozen. Zij moesten soms maanden een bedevaartstocht houden en tijdens een eindceremonie werden de 2 jongens en 2 meisjes gehuwd om de band tussen de families te versterken. Boven op de berg die zo'n 6.700 km hoog was werden ze dronken gevoerd met een drank van mais totdat ze bewusteloos waren. Uiteindelijk werden ze levend begraven en dit waren dan de nieuwe beschermengels. In 1999 zijn 3 van deze kinderen gevonden en 500 jaar na dato waren ze nog in perfecte staat, het zijn waarschijnlijk de best natuurlijk bewaarde mummies aller tijden, dit komt door de kou en de hoogte. In het museum was de jongen te zien en alles was nog perfect intact. In de avond hebben we weer een vliegtuig genomen want 30 uur in de bus zitten zagen we niet zo zitten, na 1,5 uur vliegen waren we bij de Iguazu watervallen, schijnbaar een van de mooiste en spectaculairste watervallen van de wereld.

25,26,27,28 mei 2016
Vandaag was het nog een mooie zonnige dag dus we zijn vroeg opgestaan en naar de Argentijnse kant van de Iguazu watervallen gegaan. De watervallen staat in de nieuwe lijst van de 7 wereldwonderen (categorie natuur) en toen we het spectakel mochten aaanschouwen snap je wel waarom. Over een lengte van 2,7 km zijn er 270-300 watervallen te zien en sommige met een 82 meter val. Over de gehele watervallen valt er 6,5 miljoen liter per seconde de diepte in, gigantisch! We hebben de hoge en de lage wandelpaden bewandeld en als de zon schijnt zie je constant mooie regenbogen. Als je hier staat snap je gewoon niet dat dit echt bestaat in de wereld, echt een super vette aanrader dus! We zijn ook met een boot onder de watervallen gaan varen, je zag niet veel onder de waterval door al het water maar wel een leuke ervaring. De volgende ochtend zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen gegaan, 80% van de watervallen liggen in Argentinië en 20% in Brazilië dus je hebt hier een mooi panoramisch uitzicht. Helaas was het bewolkt en begon het nadat we de watervallen hadden bezocht hard te regenen en konden we niet meer naar het vogelpark gaan. De volgende dag zijn we naar een dierenopvang gegaan, hier leven dieren die zijn aangereden, mensen wilde ze niet meer als huisdier of andere redenen. Je hebt hier vogels, apen, jaguar, reptielen en een paar otterkatten (nog nooit van gehoord), als ze terug kunnen laten ze de dieren weer terug in de jungle. Daarna zijn we weer naar Brazilië gegaan, goed voor de stempels, en naar het vogelpark gegaan. Je hebt hier alle soorten vogels, veel papegaaien (macaw), flamingo's en de gevaarlijkste vogel ter wereld; de Harpij Arend. In de avond de tot nu toe 2e of misschien 1e lekkerste biefstuk op. De volgende middag weer terug gevlogen naar Buenos Aires en ingecheckt in ons 4-sterren hotel, we vonden dat we dit wel verdiend hadden ;).

29,30,31 mei, 1 juni 2016
Jammer genoeg is het herfst in Buenos Aires dus koud en regen, niet zo best. We hadden eerst kaartjes gehaald bij het theater en daarna bij een van de 10 mooiste en historische café's een lunch gehad. Café Tortoni was vroeger een hotspot voor artiesten, kunstenaars en journalisten. Na de lunch zijn we naar de begraafplaats gegaan waar belangrijke en rijke mensen liggen. De bekendste is Eva Duarte Peron oftewel Evita, de vrouw van president Juan Peron was geliefd omdat zij opkwam voor de arbeiders, helaas stierf zij op 33-jarige leeftijd aan kanker. De volgende dag een beetje gechilt en een blouse gekocht in een vrouwenwinkel maar hij stond mij goed ;). In de avond zijn we naar een high-class steak experience restaurant gegaan en geleerd empanadas te vouwen en een lekkere biefstuk op! De volgende ochtend, na een beetje teveel goede wijn, hebben we een rondje rondom de haven gedaan. In de avond zijn we naar een een piano voorstelling gegaan in het Theater Colon, we wilde het graag van binnen zien. Nielson Goerner trad op en hoewel wij geen klassiek fan zijn was het toch een hele coole laatste ervaring van onze trip. Afgesloten in een chique hamburger restaurant met lekkere frietjes ;). De volgende dag rond 12.00 het vliegtuig naar Madrid en uiteindelijk Amsterdam genomen. En nu begint weer het 'normale' leven.