Thailand - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Wouter Janssen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

12 December 2013 | Thailand, Phuket

16, 17, 18, 19 november 2013
Na een hele rlxe vlucht van totaal 14 uur waren we 16 november in Bangkok aangekomen (Weetje: Er wonen ruim 14 miljoen mensen in Bangkok en ruim 67 miljoen in heel Thailand. Het land is ook ongeveer 12 keer groter dan Nederland. Tijdverschil met Nederland is + 6 uur. 95% van het volk heeft Boeddhisme als religie, vandaar dat er heel veel tempels in Thailand zijn.) Omdat we zo lang zijn, in vergelijking met de Aziaten die meevlogen, kregen we plekken bij de nooduitgang. Omdat het tijdverschil en de vlucht er toch nog inhakte hadden we even geslapen in het Sawasdee Guesthouse. In de avond lekker uitgebreid Thais gegeten voor +- 300 Baht (7,50 euro) en daarna een maatpak gekocht voor 150 euro. De volgende dag wilden we vol goeie moed naar the Grand Palace, de top bezienswaardigheid in Thailand en Bangkok. We werden aangesproken door een vriendelijke Thai die ons in een Tuk Tuk de stad wilde laten zien voor totaal 40 Baht (1 euro). We kregen de persoonlijke tourguide Lek toegewezen die ons eerst naar een supergroot Buddah beeld bracht, schitterend! Daarna gingen we naar een andere tempel en daar stond hoe toevallig ook een vriendelijke Thai die ons aansprak en wilde weten wat we gingen doen. Eenmaal een tijd aan de praat zei hij dat het verstandig was om even bij de Tourist Agency Thailand (TAT) te kijken om wat informatie te verzamelen. Schijnbaar is dit van de overheid. Toen we daaraan kwamen hadden we al een beetje een vermoeden dat deze TAT niet van de overheid is. Maar gratis informatie kan geen kwaad. De medewerker had binnen een uur de hele reis in Thailand al uitgestippeld. Eerst was een maand Thailand tussen de 2500 en 3000 euro maar toen we zeiden dat we maar maximaal 1000 euro hebben te besteden kwam hij rond de 950 euro uit. We moesten direct aan aanbetaling doen van 3000 Baht, ik zei dat ik dat maximaal bij had. Toen wist ik al dat het geen zuivere koffie was dus toen we zeiden: 'Nou, we denken er even over na', werd hij kwaad, probeerde ons te intimideren (wat niet lukt als je een kut klein Thais menneke bent) en konden we opeens de tering krijgen. Dit was dus een van de zovele TAT bureau's die in handen is van de maffia van Bangkok. Later hoorden we dat TAT helemaal niet meer bestaat en dat officiele bureau Department of Tourism Thailand heet. Onze Tuk Tuk chauffeur Lek vroeg ook de hele tijd of we iets gekocht hadden want hij krijgt hier natuurlijk een dikke provisie voor. Toen we om 15.40 bij het paleis afgezet werden was die jammer genoeg al dicht. Ik had wel een beetje medelijden met Lek die ons toch ruim 2 uur heeft rondgereden dus we hebben hem maar 100 Baht gegeven. We zijn daarna naar een andere tempel gelopen die om het hoekje ligt. Daar lag de grootste Buddah van heel Thailand. In de avond zaten we weer heerlijk bij ons guesthouse aan een biertje en opeens hoorde ik een Amsterdams accent langs mij. Een Nederlands stel; Stephan en Marieke waren ook net 1 avond aangekomen in Bangkok. Zij hadden ook hetzelfde meegemaakt als ons dus waarschijnlijk is dit voor bijna iedereen de eerst dag Bangkok. Er rijden ook 40.000 Tuk Tuk's in Bangkok dus het is een grote inkomstenbron voor de maffia. De rest van de avond hebben we tot 5.00 uur met Stephan en Marieke gedronken en schorpioenen gegeten! De volgende dag wilden we weer naar the Grand Palace alleen nu was die dicht in verband met een ceremonie. We zijn weer met de Tuk Tuk gegaan voor 100 Baht (2,50 euro) en zeiden tegen hem: 'No stops, direct to the Grand Palace', en dan snappen ze het wel. We zijn toen maar naar the Golden Mount gelopen, ook een van de vele tempels. Toen we de volgende dag nog een keer naar de tempel gingen was die wel open. Het is in 1782 gebouwd en hier woonden en wonen de koning en koningin van Thailand. Ook zijn hier veel overheidsgebouwen. Het heeft een totale oppervlakte van 218.000 vierkante kilometer, midden in Bangkok! Er staan 4 grote muren om het complex van totaal 2 km. In de avond zijn we naar Chiang Mai gevlogen, 750 km ten Noorden van Bangkok.

20 november 2013
Vandaag gingen we eerst even naar het reisbureau: Something Different Tours. Je hebt hier veel bedrijven die tours aanbieden maar deze had ik gezien op de Tripadvisor app en wordt goed aanbevolen. De vriendelijke eigenaar Nat gaf ons veel uitleg en wist veel te vertellen. We hebben besloten om morgen naar Chiang Rai te gaan, je kan hier the White Temple, Golden Triangle en de langnekken zien. We hebben ook een 3-daagse trekkingtocht geboekt door de jungle, hoe vet!! In de middag hebben we Chiang Mai Zoo bezocht, ze hebben hier van alles; olifanten, tijgers, leeuwen, luipaarden, jaguars, neushoorn, krokodillen, penguins, heel aquarium, giraffen, zebra's, beren en nog veel meer. Maar de topattractie zijn de 3 reuze panda's die hier leven waarvan we er 2 mochten zien; Chuang-Chuang (man, geb.datum: 06-08-2000) en Lin-Hui (vrouw, geb.datum: 28-09-2001). Er leven 35 panda's in dierentuinen en de dichtsbijzijnde in Nederland is ergens in Duitsland. Er leven na schatting van het WNF nog ongeveer 1.000 reuze panda's in het wild in China maar zijn zeer bedreigd! Het zijn echt prachtige beesten en ze eten maarliefst 12 kg bamboo per dag!

21 november 2013
Vandaag werden we al vroeg opgehaald om richting Chiang Rai te gaan, ruim 200 km van Chiang Mai af. Het is totaal 3 uur rijden. Onderweg zijn we eerst gestopt bij de enige witte tempel van Thailand en waarschijnlijk zijn er maar een paar op de hele wereld. Ze zijn begonnen aan het bouwen van de tempel in 1997 en ze zijn binnen nog steeds bezig met de muurschilderingen. De tempel is helemaal wit omdat de ontwerper een boodschap mee wil geven. Wit staat voor zuiverheid en zo kan je je geest helder maken. In de tempel zie je schilderingen met spiderman, WTC, batman, tijd enz. Dit staat voor dat mensen veel haast hebben, dat de wereld is veranderd en dus ook de mens is veranderd. Daarna zijn we naar de Golden Triangle gereden waar Laos, Thailand, Birma en Cambodja elkaar kruisen. We konden voor 80 eurocent een stap zetten op de bodem van Laos, onderweg zagen we het casino van 'Laos Vegas'. In Laos hadden we whiskey geprobeerd met een slang, schorpioen en tijgerballen! Na deze tocht gingen we naar het langnekken kamp. Dit zijn geen originele mensen uit Thailand maar komen oorspronkelijk uit China. Toen de mannen op tocht gingen zijn er vroeger veel vrouwen door tijgers in de nek gebeten. Vandaar dat de vrouwen sinds toen een bronze bescherming dragen van 5 kg! Als je 3 jaar oud bent krijg je al 9 ringen om je nek. En daarna krijg je om de 4 jaar een ring erbij. Heel apart om te zien!

22, 23, 24 november 2013
Deze 3 dagen gingen we de jungle van Mae Chang in met Ralph, Patrick, Pee-Pad, James en ShotJohn (Na een korte stop drinkt hij telkens een shot moonshine, een sterke whiskey van 45% alcohol, gemaakt van rijst.) We kregen 3 gidsen mee die ons de streek gingen laten zien. De eerste dag was een korte maar steile wandeling van 3 uur tot we de rijstvelden zagen. We hebben midden in de jungle op de overblijfselen van de rijstplanten geslapen. In de avond hadden de 3 gidsen een Thaise barbecue gemaakt en hebben we moonshine gedronken! De volgende dag gingen we weer vroeg opstaan en de mensen die op de rijstvelden gingen werken waren er ook al. We hadden een tocht van ongeveer 15 km door de jungle, onderweg zagen we een paar mooie watervallen. Na 7 uur wandelen werden we opgehaald door de auto en die bracht ons naar de ouders van de eigenaar van Something Different Tours. Het is een oude boerderij en de mensen leven echt in armoede maar zien er gelukkig uit. In de avond zijn we naar een bruiloft geweest van een Thai die is getrouwd met een Nederlands meisje uit Eindhoven. Heel het dorp was uitgenodigd en een dag ervoor hadden we de overblijfselen gezien van de koe die is geslacht voor de bruiloft. We kregen een stukje lever van de koe en Ralph at zelfs een stuk penis van het beest! Ook was er een varken geslacht voor het feest. De volgende dag gingen we met de 'moonshine hangover' naar het hoogste puntje van Thailand op 2.565 meter. We gingen wel met de auto want je kan er niet wandelend komen. In de namiddag hebben we nog olifant gereden maar dit was niet echt heel tof. 40 minuten op een nek zitten van een olifant is meer dan genoeg. Ook is mij erg opgevallen dat er veel zwerfhonden in Thailand zijn maar ze lijken raar genoeg allemaal heel gelukkig en blij. Ik denk dat ze te eten krijgen van de toeristen en de lokale mensen. Nog een leuk weetje: een man gebruikt in veel woorden en zinnen 'cup' , een vrouw gebruikt 'kah'. Dus als je bijvoorbeeld hallo zegt als man, zeg je; 'sawasdee cup' , een vrouw; 'sawasdee kah'.

25 november 2013
We hadden voor 3 dagen een scooter gehuurd die 105 km/u gaat. We hadden vandaag besloten om met ze drieen naar de Tiger Kingdom te gaan in Chiang Mai. We gingen eerst in de kooi met de tijgers tot 6 maanden. Ze zijn echt heel speels en spelen lekker in het water. Daarna gingen we de kooi in met de grote tijgers die ruim 250 kg wegen. Overdag zijn deze beesten aan het slapen en rond 5 uur ontwaken ze een beetje en willen ze eten (Weetje: Deze tijgers eten 10 kg. aan kip per dag!) Er gingen ook geruchten rond dat de tijgers geinjecteerd worden met drugs om ze slapperig te maken maar hier is niks van waar. Wij gingen rond 4 uur de kooi in met de 8 tijgers en ze waren heel druk aan het spelen en gromde zelfs naar ons. Als ze dat deden dan had de begeleider de tijgers onder controle met 1 bamboo stokje.

26, 27 november 2013
Vandaag gingen we met de scooter naar Pai, ongeveer 135 km van Chiang Mai. Het was een schitterende tocht door de bergen met veel bochten, 762 maarliefst! De tour duurde ruim 4 uur en je had schitterende vergezichten. Na 1 nacht in Pai bij 'Darling' te hebben geslapen gingen we weer dezelfde route terug naar Chiang Mai. Onderweg hadden we nog een stop gemaakt bij Pai Canyon maar als je in Amerika bent geweest dan valt dit tegen.
28 november 2013
Vandaag was een chill dag en alles plannen voor het zuiden van Thailand

29 november 2013
Vandaag begon de dag in Chiang Mai niet goed, het regende echt hard. Toen we in Chiang Mai zijn gekomen regende het ook heel hard maar in de tussentijd hebben we elke dag 30 graden gehad dus niks te klagen. In de middag zijn we naar Koh Samui (Weetje: Koh = Eiland) gevlogen, een vlucht van 1 uur en 45 minuten.

30 november 2013
Vandaag hebben we een scooter gehuurd voor 1 dag voor 150 baht (3,75 euro) en zijn we heel het eiland rond gereden. Het is maar een tocht van ongeveer 60 km dus dit hadden we zo gezien. Daarna een Thai massage op het strand gehad door een professionele masseuse. Een Thaise massage is best een ruwe massage en heeft veel te maken met drukpunten, stretchen en kraken, heerlijk! In de avond hebben we onbeschoft veel gegeten bij een buffet en hebben daarna 6 Muay Thai wedstrijden gezien. Muay Thai is een oude vechtsport waarbij je bijna alles mag gebruiken. De avond hebben we bij de Reggae bar afgesloten.

1, 2, 3, 4, 5, 6 december 2013
De maand december is begonnen en normaal gesproken is het dan rot weer maar gelukkig niet in Thailand ;-) ! In de ochtend zijn we naar het duikeiland Koh Tao gevaren met een boot waarvan de helft van de passagiers moesten kotsen (inclusief mijzelf). Het was een ruige zee en daar zijn veel magen niet voor bestemd. Toen we eenmaal bij het huisje aan zee kwamen maakte dat alles weer goed. In de middag hebben Patrick en ik een duikschool in Koh Tao gevonden, Ralph gaat niet mee duiken. We gaan de PADI Open Water cursus halen bij een Nederlands stel die hier een eigen duikschool heeft.
De volgende dag moesten we even wat papieren invullen en kregen we huiswerk mee om te bestuderen. Het huiswerk hebben we op het strand gemaakt. Daarna ging de cursus van start na wat theorie. We hebben eerst oefeningen gedaan in het water, je moet 25 oefeningen kunnen uitvoeren zoals je masker afdoen en weer opdoen onderwater, je automaat uit je mond doen en terug vinden etc. De temperatuur van het water ligt rond de 28 graden dus ideaal! We hebben een paar mooie duiken gemaakt alleen de helderheid van het water was maar 5 meter. Koh Tao schijnt de beste duikspot van Thailand te zijn maar helaas is het nu laagseizoen en door de regenbuien is er veel zand etc. in de zee gestroomd. Om het duiken te leren was het goed met de sterke stroming en de slechte helderheid. We hadden een hele rlxe duikleraar; Barry Grant, een Schot die Vlaams spreekt, heel apart! We hadden tijdens de cursus wel een paar mooie vissen gezien en een paar aparte vissen. De schorpioenvis was de gevaarlijkste die we hadden gezien, hij lijkt op een rots en als die je steekt kan je lang verlamd raken. Ook hadden we een hele school barracuda's gezien. Een van de mooiste vond ik wel de blue spotted ray (rog). Op 5 december is de koning van Thailand jarig en veel mensen vieren dit, de koning is in ogen van het Thaise volk heel belangrijk (Weetje: Op 19 jarige leeftijd is hij koning geworden en hij zit al 66 jaar op de troon. Als je een bankbiljet verscheurd met de hoofd van de koning erop of erop gaat staan dan kan je voor maximaal 15 jaar de cel in! Thailand zal nooit een koningin als staatshoofd krijgen want het moet een man zijn. Ook al is het nog een kind van 10 jaar.) Op de laatste dag op Koh Tao hadden we nog een tropische regenbui gehad, dat mag ook wel na 5 dagen rond de 30 graden. Na het duiken hadden Patrick en ik toch wel veel spierpijn en hebben een Thaise massage met tijgerbalsem genomen. Daarna was de spierpijn verdwenen! In de avond een biertje met Barry gedronken bij een Belgische bar.

7 december 2013
Vandaag zijn we om 06.00 uur met de boot en met de bus naar Krabi gegaan. Gelukkig had ik nu pilletjes tegen zeeziekte dus het ging prima. We hebben het even bekeken maar het is was niet zoveel aan. In de avond zijn we weer met ze 3-en gaan eten; Patrick, Ralph en ik.

8, 9, 10 december 2013
In de ochtend zijn we naar het volgende eiland gevaren; Koh Phi Phi, een prachtig eiland maar wel heel toeristisch. We hadden Sander op de boot leren kennen en die vergezelt ons een paar dagen in Thailand. We hebben 2 luxe bungalow's genomen iets buiten het centrum. In de namiddag op het strand een beetje bijgekleurd. In de avond hebben we het eiland onveilig gemaakt. Je hebt hier veel leuke bars aan het strand. De volgende dag hebben Sander, Ralph en ik een boottocht gemaakt rondom het eiland. Patrick ging niet mee want die voelde zich niet zo lekker, ziek geworden van drinken of eten. We hebben eerst een stop gemaakt bij Monkey Beach (de naam zegt het al). Daarna hebben we een uur gesnorkeld en hebben we een stop gemaakt bij Maya Bay, waar de kaskraker 'The Beach' ? is opgenomen. Erg toeristisch stuk met veel boten maar wel mooi. Daarna op de boot fried rice gegeten en genoten van de zonsondergang. In de avond zijn we naar de Reggae Bar geweest waar toeristen met elkaar de boksring in kunnen, heel vermakelijk! De volgende morgen zijn Sander, Patrick en ik wezen duiken. We hebben met een black tip reef shark gedoken die ongeveer 150 cm tot 200 cm kunnen worden! We hebben ook nemo, big barracuda (170 cm tot 190 cm), flounderfish, boxfish, trevally en een peacock mantis shrimp op de eerste duik gezien. Een andere duikgids zei dat de barracuda die we hadden gezien nog gevaarlijker is dan de haai die we hadden gezien! Op de 2e duik hebben we een hawksbill schildpad, cuttlefish, coral banded cleaner shirmp, harlequin schrimp (zeer zeldzaam!), batfish, triggerfish, moray eel en een jans pipefish gezien. Ook zijn we nog door 2 groten gegaan. In de avond heb ik een voedselvergiftiging opgelopen van ik denk 1 stukje pizza die ik na het duiken had genomen. Later op de avond kwam alles eruit en zat ik voor de eerste keer in Thailand aan de Imodium en aan de ORS.

11, 12 december 2013
De volgende ochtend moesten we naar Phuket met de boot dus dit was best zwaar. Gelukkig bleven de cornflakes met fruit op zijn plaats. In de avond zijn we naar het beste restaurant van Thailand 2012 geweest en ik heb veilig een salade besteld. Omdat Sander heel graag naar een 'pingpongshow' wilde, ik wilde eigenlijk ook wel heel graag, zijn we in de avond daarheen geweest met Sander, Ralph en ik (Patrick had dit al in Bangkok gedaan, dit wilde Ralph en ik ook maar op internet las je veel slechte maffia verhalen). Als je in Thailand bent geweest dan moet je zeker naar zo'n show gaan (hadden we gehoord). Ik zal het proberen een beetje beschaafd uit te leggen. Het is een show in Phuket in de wijk Patong waar het 1 groot gekkenhuis is. Je betaald 500 baht (12,50 euro) voor een klein biertje en je kan genieten van de show. Wij hadden een leuke afwisseling van de show met eerst vrouwen die sensueel op de muziek dansen. Ze wisselden dit af met de vrouwen van de beroemde 'pingpongshow'. Deze vrouwen kunnen bijna alles met het vrouwelijk geslachtsdeel. Ze kunnen pijltjes blazen en balonnen kapot maken, door een toeter en fluit heen fluiten, ze kunnen er kaarsjes mee uit blazen, ze halen er 3 meter aan scheermesjes en naalden uit, ze halen er 6 meter aan lint/hawai ketting uit, ze verstoppen er levenden! schildpadjes en vogels in en met pingpongballetjes kunnen ze precies mikken. Ik zou zeggen doe dit thuis niet na!
De volgende dag hebben we maar gechilled omdat er in Phuket niet zoveel te doen is. Ik heb het Engelse boek: The Last Juror van John Grisham uitgelezen, goed boek maar beetje langdradig.

ps. De maand Thailand zit er alweer op en het was weer een mooie ervaring. Het is leuk dat je zo snel mensen leert kennen. Ik vond persoonlijk het Noorden wel mooier en is ook minder toeristisch. Hier zie je het echte Thaise leven nog. De eilanden zijn ook wel gaaf en je hebt niet echt het gevoel dat je in Thailand bent, eerder op Ibiza ofzo. We hebben wel heel erg lekker weer gehad, elke dag 30 graden en 4 keer regen in totaal. Ik ben benieuwd wat Maleisie en Singapore te bieden hebben. De tijd begint wel op te schieten, over 3 weken zit ik weer in Nederland, ook wel weer lekker ondanks het weer!

• 14 December 2013 - 18:22

Gerrit Janssen:

Hallo Wouter, ik heb je verhalen gelezen en moest bij het eerste verhaal wel even lachen hoe jij dit verwoord. Dat verhaal van die TUk-TUK had ik ook een keer op de tv gezien, een corrupt zootje. De verhalen zijn weer prachtig om te lezen, wat jullie al niet meemaken. De tijd gaat wel snel, tijdens dit schrijven bedenk ik dat het nog maar enkele weken is dat jullie weer terug zijn. Geniet verder nog van je reis, ben benieuwd naar al je mooie foto"'s die je gemaakt hebt. Groeten van papa. Doe Ralph de groeten. Alvast een goede jaarwisseling.

• 18 December 2013 - 11:18

Wouter Janssen:

He vaders,

We maken inderdaad veel mee maar dit had ik niet kunnen doen zonder hulp van jou en mama.
    Ik heb wel geluk dat ik dit mag meemaken. Nog paar weken en dan zie ik jullie weer, kunnen we avond foto's kijken :-) Wel een dubbel gevoel heb ik nu want reizen is gaaf en je ziet veel en maakt veel mee maar oost, west, thuis best klopt ook wel weer. Zie jullie 6 januari! Jullie ook fijne kerst en alvast goed 2014! Kusjes