Maleisië - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu

Maleisië

Door: Wouter Janssen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

29 December 2013 | Maleisië, Malakka

Weetjes:
Maleisië is 8,9 keer groter dan Nederland en het tijdverschil is + 7 uur. In 1641 waren de Hollanders hier aan de macht omdat ze toen ook al Indonesië bezet hadden. Het heeft ongeveer 30 miljoen inwoners dus het is niet dichtbevolkt. Het heeft 2 gedeeltes en 1 gedeelte in het zuiden wordt gescheiden door de Zuid-Chinese zee. Wij gaan in het bovenste stuk rondreizen. Het is een kieskoninkrijk en daarbij wordt je geen koning op basis van erfelijkheid maar wordt je verkozen. De Sultan of Koning wordt eens in de 5 jaar door de gezamenlijke sultans verkozen Het is ook een multicultureel land, 51% Maleisiërs, 30% Chinese Maleisiërs, 8% Indiase Maleisiërs. Het is ook islamtisch land, 60% volgt de islam. De staatshoofd moet ook een moslim zijn, dit staat in de grondwet. Daarna heb je boeddhisme (20%) en hindoeisme (6%).

13, 14, 15 december 2013
Vandaag vlogen we van Phuket naar Kuala Lumpur, de vlucht duurde ongeveer 1 uur. Aangekomen in Kuala Lumpur was Patrick al in het hotel want die ging ook Kuala Lumpur bekijken en dan weer terug naar Thailand. We hadden een hele mooie kamer midden in de stad. Je merkt al meteen dat het een stuk schoner, veiliger en vriendelijker is dan Bangkok. In de avond zijn we naar de film 'The Hobbit' geweest! Ook hadden we de Petronas Twin Towers bekeken, de torens zijn 452 meter hoog! Het hoort bij de 5 hoogste gebouwen ter wereld! Dit is het hoofdkwartier van het bedrijf Petronas, het nationaal gas en oliebedrijf. De volgende dag hebben we de stad zelf bekeken en omdat het een islamitisch land is zie je veel moskeeën. We zijn even door het drukke Chinatown gelopen en daarna langs het Sultan Abdul Samad Building gelopen. Patrick wilde daarna heel graag het vlinderpark zien dus dit hebben we ook gedaan. Je zag hier ook echt hele gekke dinosaurus schildpadden! In de avond zijn we naar de film 'The Hunger Games' geweest en dit was wel weer genoeg film voor de komende maand. De volgende dag zijn we naar de Batu Caves gegaan ongeveer 13 km van Kuala Lumpur af, een ticket kost 1 Ringgit (0,23 eurocent) Met 272 treden ben je boven in de lijmsteengrot waar zich ook Hindoe tempel bevindt. We hebben ook met een gids de grotten bezocht en je had hier prachtige lijmsteenformaties. In de avond hebben we op de 33e verdieping van een hotel een paar drankjes gedronken.

16 en 17 december 2013
Vandaag werden we om 8.15 uur opgehaald en we gingen 200 km naar het midden van Maleisië. Hier heb je het nationaal park; Taman Negara, wat letterlijk nationaal park betekend. Het park is na schatting al 150 miljoen jaar oud. Ik moest 1 Ringgit (0,23 eurocent) entree en 5 Ringgit betalen om foto's te maken :-). We moesten eerst 3 uur met de auto over een zeer hobbelige weg naar Jerantut, vandaar nog eens 3 uur met de boot naar Kuala Tahan (50 km) waar de ingang van het park is. Kuala Tahan is een klein lokaal dorpje en omdat het hier laagseizoen is was het lekker rustig. In de avond niet veel gedaan, beetje op de Playstation gespeeld tegen een 8-jarige. Ohja, het is lastig om in dit land bier te kopen omdat het streng gelovig is. De volgende dag hadden we een trekking tocht en hebben we over de langste hangbrug ter wereld gelopen. Hij is 500 meter lang en 45 meter hoog alleen de helft was in onderhoud. We zijn naar een viewpoint gelopen en hier had je weer een mooi uitzicht. Lees 'weer' want ik raak een beetje gewend hieraan, je ziet zoveel gave dingen op reis en dan vergelijk je dat een beetje. Daarna zijn we naar de 'Batek' mensen geweest, zij hebben een nomadische levensstijl. Na de oorlog zijn zij vanuit Nieuw-Guinea hier heen gekomen. Zij leven al geruime tijd in de jungle en naar schatting zijn er nu ongeveer 500 die in de jungle leven. We zijn naar 1 van de dorpen gegaan en het was heel interessant om te zien hoe zij leven, als Westerling kan je hier niks van begrijpen. Al het eten halen zij uit de natuur en ze jagen op kippen, apen en andere beesten. Ze hebben een zeer dodelijk gif dat uit een boom komt, als mens ben je binnen een paar uur dood als dit in je bloedbaan komt. De mensen leven in echte armoede maar zij weten niet beter, maar dan vond ik het nog heel erg om hun zo te zien leven in 2013. De overheid bied gratis, eten, onderdak en onderwijs als zij uit de jungle komen maar dit willen ze nu nog niet. Om de 3 of 4 jaar verhuizen ze ook naar een ander gebied, meestal 15 km. want dan zijn alle voedselvoorzieningen op. Ook was het apart om te horen als er iemand komt te overlijden die ouder is dan 12 jaar die leggen ze in een boomhut op 10 tot 15 meter. Hier doen ze eten, kleren en persoonlijke dingen bij want ze geloven in een 2e leven en dan heb je meteen alles al. Ook gaan de mensen dan 1 week uit het dorp of verhuizen zelfs want ze geloven dat dit anders ongeluk brengt. Als je jonger dan 12 bent dan ga je de grond in bij een boom.

18, 19, 20 december 2013
Vandaag gingen we met de bus ruim 200 km naar het noord-westen, naar Cameron Highlands dat op zo'n 1300 meter boven zeeniveau ligt dus het is best fris hier en regenachtig (Weetje: er valt per jaar 2,6 meter regen, in Nederland 70-90 cm!) Het gebied staat bekend om de vruchtbare grond en je hebt hier veel theevelden en aardbeien centra. In de avond bij de lokale Chinees onder ons gegeten en die heb je veel hier. Zij zijn ook de drijvende kracht achter de economie en zij begrijpen het wel. In het hotel is alles ook net wat beter en luxer. In de avond een begin gemaakt aan het boek VSV van Leon de Winter. De volgende dag hebben we de Sungei Palas theeplantage bezocht en dit was heel indrukwekkend. Je kon een kijkje nemen in de fabriek waar ze de thee fabriceren. Ze maken hier 820.000 kopjes per dag dus het werk is veelal geautomatiseerd. Het duurt 1 jaar totdat een theeplant 46 cm is en dan kan de plant het veld in, 2 jaar later kan die geplukt worden. Het theeblad doorloopt in totaal 5 fasen; Fase 1: uitdrogen van het blad, dit gebeurd doordat ze het op een stapel gooien en warme lucht erdoor blazen totdat 50% van het vocht uit het blad is. Fase 2: rollen van het blad totdat het fijn wordt en nog meer vocht eruit gaat, dit gebeurd door middel van een rolmachine. Fase 3: fermentatie van het blad dus het wordt eigenlijk gegist. Fase 4: drogen van het geheel tot 95 graden, zo wordt het blad donkerder wat je meestal ziet. Fase 5: sorteren van alles want je hebt nog takjes enal en je wilt alleen de zuivere thee.
Na de theeplantage zijn we 5 km naar de top van de berg gelopen alleen op de een of andere manier is het elke dag rond 3 uur regenachtig en mistig. Gelukkig kwamen we op de top 2 Maleisiers tegen en konden we mee terugrijden tot de hoofdweg. Daarna bij een restaurant gegeten waar ze Bavaria hadden. Toen we terug wilden konden we weer geen taxi (teksi in het Maleisisch) vinden, maar binnen 1 minuut stopte al een aardige Chinees die ons had afgezet. De volgende dag zijn we naar het Bharat theeplantage gegaan en hebben hier de mensen ook aan het werk gezien, hier deden ze het met een machine die over de bladeren heengaat direct in een zak. De weg naar beneden was wel behoorlijk steil! Bij de andere theeplantage deden ze de steile stukken met een schaar en de vlakke ook met een machine. Dit moeten ze om de zoveel weken doen want alleen de verse groene blaadjes zijn goed voor de thee.

21, 22 december 2013
Vandaag zijn we weer met de bus zo'n 90 km naar Ipoh gegaan, hier is alles goed geregeld met de bus. We gingen van een normale kamer naar een kamer in de ghetto, maargoed de eigenaar was zeer aardig en het matras lag goed. Toen we aankwamen bracht Mr. Chan ons meteen naar de oude stad en naar een goed lokaal restaurant waar we chicken noodles hebben gegeten. Alles is hier Chinees. Daarna hebben we de oude Britse gebouwen bekeken die al ruim 100 jaar oud zijn. In de avond zijn we met een Canadees wezen stappen die we in de kroeg tegenkwamen. De volgende dag gingen we op dagtour met Mr. Chan om de omgeving van Ipoh te bekijken. We hebben prachtige grotten gezien met boeddistische tempels binnenin. Mr. Chan wist ons de plekken te laten zien die alleen de lokale mensen weten dus dit was best vet! In de avond met hem, volgens hem, bij een van de beste Chinese restaurants van Ipoh gegeten.

23, 24, 25 december 2013
Vandaag zijn we met de bus zo'n 150 km naar het noorden van Maleisië gegaan, naar Georgetown op het eiland Penang. Deze stad staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Vroeger was het vooral een handelseiland en hier zijn veel Indiërs, Chinezen en later de Portugezen, de Nederlanders (VOC) en de Engelsen naartoe gekomen. Het eiland is genoemd naar de Engelse koning George IV. De man die aan het begin van de historie stond was Francis Light. In 1786 heeft hij het eiland namens de Engelsen gehuurd en was de grondlegger van het eiland. De prijs was zijn dochter voor de sultan van de regio Kedah. In de avond weer uit eten geweest bij The Red Garden, een leuke plaats waar je van alle keukens wat kan bestellen. Sindsdien we uit Nieuw-Zeeland zijn vetrokken hebben we niet meer gekookt. Elke ochtend, middag en avond doet iemand anders dat want gelukkig is Azië heel goedkoop met eten. Ook hebben we onze was weer laten wassen voor nog geen 3,50 euro. Best luxe leven in Azië. De volgende dag hebben we scooters gehuurd en hebben we het eiland rondgereden. We zijn eerst naar het kleinste en nieuwste nationaal park van Maleisië gegaan. Daar bijna aangevallen door wilde apen maar ik kon nog ontsnappen, pfffiew gelukkig. Daarna naar het grootste Chinese Buddha tempel van Maleisië. De volgende dag was het Kerstmis oftewel in het Maleis: 'Krismas'. Ze hebben hier veel woorden letterlijk uit de Engelse taal overgenomen, zoals Ambulans, Polis, Ekspress, Bas= Bus etc. We hebben Georgetown zelf bekeken en de oude gebouwen. Er stond zelfs een kanon van het VOC in de fort. In de avond een uitgebreid kerstdiner gehad voor Maleisië een luxe etablissement voor 140 ringgit (30 euro). Het menu was: 1. Oester, 2. Bietensoep, 3. Rib eye steak, 4. Ijs.

26, 27, 28 en 29 december
Op 2e kerstdag hebben we ruim 7 uur in de bus gezeten en zijn we 500 km zuiderlijker gereden. Ik heb het boek VSV van Leon de Winter uitgelezen, leuk en geniaal boek. Onderweg, over de goede tolwegen, kwamen we veel palmolie plantages tegen. Als je over Maleisië heen vliegt zie je veel van deze plantages die ze dus gebruiken om olie te maken. Het is vooral olie voor te koken maar Mr. Chan zei ook in de toekomst misschien voor auto's. Uiteindelijk zijn we in de avond in Melaka aangekomen en hebben we bij de Mc Donalds een tweede kerstdag diner gehad. Melaka is een handelsdorp in de straat van Melaka. Dit staat ook op de UNESCO wereldergoedlijst. Rond 1400 kwam de prins van Sumatra hierheen en zo ontstond het dorp als een van de belangrijke havens voor specerijen. Vooral de Chinezen en Indiërs kwamen hierheen en zijn ook blijven hangen. Tegenwoordig is 62% van de bevolking Chinees. In 1511 werd het door de Portugezen overgenomen. Maar dan in 1641 werd het door de Nederlanders overgenomen die toen met de VOC een belangrijke troef in handen hadden. Na het einde van de VOC in 1799 hebben wij het geruild met de Britten met een stad in Sumatra. In 1824 tot 1946 maakten de Britten hier de dienst uit. Ze hadden toen ook Singapore en Penang.
De volgende dag hebben we het centrum van Melaka bezocht en ze hadden ons afgezet op het Nederlands plein. Hier heb je een oud Nederlands stadhuis, kerk en gouverneurswoning. Het is leuk om te zien dat alles goed intact wordt gehouden. In de avond hebben we het beste Indiase restaurant van Melaka gegeten. Daarna zijn we over de Jonker street gelopen, een bekende straat met veel winkels. De volgende dag zijn we naar een bazaar geweest en hebben ook de film 47 Ronin gekeken. De andere dag was een rustig dagje en zijn weer even rondgelopen toen we bij een winkelcentrum kwamen. In de avond weer voor 100 Ringgit (2,50 euro) helemaal volgegeten.

ps. Maleisië zit er ook weer op en we hebben weer veel gereisd, dit keer veel met de bus. Het is best een mooi land en de mensen zijn aardig. Alleen overal waar we zijn geweest werden we veel nagekeken. Ik denk dat de bevolking hier weinig lange mensen ziet. Ik ben nog nooit met zoveel mensen op de foto geweest die ik niet ken. Opzich wel grappig want de Chinezen zijn net allemaal 1,20 m. Het andere gedeelte van Maleisië moet ook mooi zijn en minder toeristisch. Je hebt mooie (duik) plekken bij Borneo dus misschien voor een volgende reis. In verband met de orkaan konden we helaas ook niet naar de Perhentian Islands toe en dat moet ook echt gaaf zijn.

Het einde begint nu te naderen en eerst had je een gevoel dat je nog lang hebt. Nu ben je onbewust aan het aftellen tot 6 januari. Wat moet ik doen als ik thuis kom? Goeie vraag. Zoeken naar een Universiteit of een baan maar eerst even een fotoboek maken. We gaan morgen naar Singapore en blijven daar tot 6 januari, het verslag van Singapore wordt dus niet lang ;-).

Selamat malam

• 29 December 2013 - 15:56

Die Kneus Die Geen Wheelie Kan.. :

Vet.. echt vet om alles zo te lezen, jaloers man echt sick! Kan niet wachten tot 6 januari! hihi(K) Geniet nog een week! Toedelsssss xx

• 30 December 2013 - 17:50

Gerrit Janssen:

Hallo Wouter, prachtige verhalen om te lezen, dat er in 2013 nog mensen leven van de natuur, echt mooi.
    Maleisie, zo te zien op de foto"s is een mooi land qua natuur, het verslag over de thee was ook leuk. De foto met het kleine menneke, inderdaad dan zijn jullie groot. Nou Wouter doe Ralph de groeten, een goede jaarwisseling en tot 6 Januari. Groeten van papa.

• 31 December 2013 - 11:12

Joke Janssen:

Hoi Wouter, wat een mooi reisverslag heb je weer geschreven en zo duidelijk uitgelegd.Ik kreeg wel een beetje kippenvel toen ik las van die wilde apen dat je nog op tijd kon ontsnappen ,je hebt ook spannende momenten mee gemaakt maar ook hele mooie, veel mensen ontmoet, en prachtig natuur gezien.Ik wens jullie nog een fijne jaarwisseling en geniet nog van dit mooie land en lieve mensen.Doe ook Ralph de groeten ik wens jullie een goede vlucht terug naar huis en tot 6 Januari..Groeten van ons moeder xxx

• 02 Januari 2014 - 17:12

Anja Westbroek:

Hallo heren
    Wat hebben we toch een avontuurlijke buurjongen. Geweldig Ik heb je reisverslagen veel gelezen bv aan de verkeerde kant van de weg rijden km lang . Mooie foto's en filmpjes .Roy houdt alles op faceboek bij .Jullie zijn inderdaad heeeeeel groot vergeleken met de chinezen Ik een beetje groot 1.56 Een schoondochter van mijn zus is ook heel groot is daar ook geweest en die moest ook heel vaak op de foto. Een heel gelukkig 2014 en een goede reis terug en tot ziens over een paar dagen Heel veel groeten van je lieve buren Jack Anja en Roy