Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Wouter Janssen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

05 Januari 2014 | Singapore, Singapore

30, 31 december 2013, 1, 2, 3, 4, 5 en 6 januari 2014
Vandaag weer met een VIP bus naar Singapore of Singapura gereden, een rit van ongeveer 260 km. (Weetje: Een prins uit Maleisië heeft dit eiland in de 11e weer ontdekt nadat het in de 4e eeuw was verwoest. Hij zag vanaf een afstand een grote leeuw wat in het Maleis 'Singa' is, 'Pura' betekend stad. De Engelsen hebben er Singapore van gemaakt toen ze de belangrijke haven hier hadden.) Dit is de eindbestemming van deze reis. Het is het kleinste land van Zuid-Oost Azie en bijna net zo groot als de Noord-Oostpolder. Het is een van de welvarendste landen ter wereld. Het hoort in de top 5 van de wereld, de mensen hebben hier veel te besteden dus is alles ook duur.
We zijn aangekomen in een echt backpackers hostel, veelal sliepen we in een gewoon hotel of guesthouse. We hebben 3 nachten hier geslapen met 30 mensen op 1 zaal en met hun Oud&Nieuw gevierd, het werd kei gezellig. Je maakt snel contact met mensen. We hadden afgesproken om met een internationale groep het nieuwe jaar te vieren. We hadden Japanners, Duitsers, Maleisiërs, Russen, Engelsen en iemand uit Tanzania in onze groep. 31 december gingen we naar de Marina Bay waar je het beste vuurwerk kan zien. Het was een kei gezellige avond en ik heb een wens gemaakt dat ik 30 kinderen krijg met een Russin :-) . De volgende dag uitgeslapen. Je hebt trouwens ook uitzonderlijke hoge boete's in Singapore: 500 dollar (290 euro) van troep maken op straat, 1000 dollar (580 euro) als je kauwgom eet, 500 dollar als je eet of drinkt in de metro en zelf de doodstraf voor drugssmokkel (tussn 1991-2000 hebben 340 mensen de doodstraf gekregen)! De overige 4 dagen verbleven we weer in een hotel. Rond de middag zijn we weer naar Marina Bay gegaan. We zijn in het grootste reuzenrad ter wereld geweest, 165 meter hoog! Daarna hebben we een cruise gemaakt. Ook veel foto's gemaakt van de Marina Bay Sands, het opmerkelijkste hotel van Singapore. Het project heeft 8 miljard euro gekost en heeft de grootste casino ter wereld! De volgende dag zijn we naar het attractiepark; Universal Studios geweest. Hier had je een paar vette 4D attracties. De transformers was zeker de vetste. Het park is helemaal nagemaakt in verschillende stijlen: New York, Hollywood, Egypte, Jurassic Park, Madagascar en Far Far Away, echt gaaf en goed nagemaakt! De volgende dag zijn we naar Chinatown (Weetje: 75% van de 5,5 miljoen inwoners van Singpore zijn Chinezen!) geweest, we zijn in een grote Chinese Boeddhistische tempel geweest. Boeddhisme is toch best een interessant geloof. Boeddhisme is een keuze en als je het niet gelooft sluit Buddha je niet uit. ''Het vermijden van al het foute gedrag, Het ondernemen van het goede, En het ontwikkelen van je eigen geest'', dit is de leer van het Boeddhisme. De vier nobele waarheden in de klassieke definitie zijn:

1. Er is lijden en ontevredenheid in het leven
2. Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens
3. Er is een einde aan dit lijden mogelijk
4. En er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.

Hierbij is lijden geen ziekte of iets dergelijks maar dat je ergens niet gelukkig mee bent, het leven is niet volmaakt. Dit brengt je naar verlangen want je bent niet gelukkig omdat je nog een groter huis wilt, nog een leukere vriendin, leukere baan, nog een dikkere auto etc. wilt. Om dit probleem met jezelf op te lossen is er een pad:

1. Juist (zuiver) begrijpen (van de oorzaken van het lijden en de oplossing hiervan)
2. Juiste intenties (streven naar verlichting ten behoeve van alle levende wezens)
3. Juist spreken (niet kwaadspreken en liegen)
4. Juiste handelingen (niet doden, niet stelen, geen misbruik van zintuiglijke genoegens, niet liegen, geen alcohol en drugs).
5. Juist levensonderhoud (beroep) (geen beroep dat anderen kwaad doet)
6. Juiste inspanning (streven naar de juiste gedachten en geestestoestand)
7. Juiste aandacht
8. Juiste mentale absorptie (mediatie)

Dit is de basis van het geloof en klinkt heel licht maar veel mensen die ik heb ontmoet op mijn reis zijn hier heel gelukkig mee. En als je niet steeds meer wilt in het leven ben je gelukkiger met minder en kijk je niet heel de tijd om je leven materialistisch te verbeteren.

In de avond ben ik naar the Gardens by the Bay gegaan en hier had je een gave boomshow. Daarna op het dak van de Marina Bay Sands geweest, binnen 20 sec op de 57e verdieping! Echt een gaaf uitzicht! De volgende dag inkopen wezen doen. Het is ook opvallend dat bijna iedereen hier Engels met elkaar praat. Dan zie je twee Chinezen bijvoorbeeld gebrekking Aziatisch Engels praten, heel grappig!

ps. De reis van mijn leven zit er alweer op! 6 januari moeten we in totaal 14 uur vliegen naar Amsterdam. Ik zal het reizen wel missen maar ik mis thuis ook wel. Je vrienden, familie, mijn honden en je dagelijks leven. Maar het is wel weer verstandig om naar huis te gaan want het geld is op! Al maakt dat weinig uit want een ervaring telt meer dan hoeveel geld ook, in mijn opzicht. De eerste weken als ik thuis ben zijn ook al gevuld. Ik heb ruim 3000 foto's en 50 video's gemaakt op mijn reis. Die ga ik eerst eens helemaal uitzoeken.

Iedereen bedankt voor het bijhouden van mijn reisblog en de reacties hier en op Facebook. Iedereen is hierbij ook uitgenodigd om op de koffie te komen, of een biertje, als mijn fotoboeken klaar zijn. Of als je zin hebt om alle 3000 foto's te bekijken is dat ook goed ;-).

Houdoe!

• 05 Januari 2014 - 15:27

Wies De Rooij:

Hoi Wouter,dit nemen ze je nooit meer af. Zo,n geweldige reis op deze leeftijd,vele zullen jaloers zijn maar jij hebt ervoor gewerkt en gespaard. Marleen en Koen zijn vanmorgen thuis gekomen van 2 weken met Pieter en Prissilla door Vietnam.Was ook weer geweldig om elkaar daar weer te zien. Hele goede terugreis naar holland.Nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar,en veel nagenieten als je de foto,s en film gaat maken. Wij komen graag naar je foto,s kijken vooral van Nieuw-Zeeland.Want dat land heeft een speciaal plaatsje in ons hart. Heel veel groeten uit Gemert Ad en Wies.