Zuid-West Amerika - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu Zuid-West Amerika - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu

Zuid-West Amerika

Door: Wouter Janssen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

30 September 2013 | Verenigde Staten, Las Vegas

3 ,4 september 2013
Na een nacht niet te hebben geslapen reden we om 04.00 uur naar Schiphol. Het vliegtuig vertrok om 8.30 en bij vluchten naar Amerika moet je 3 uur van te voren inchecken. Na volledig te zijn gescand door een speciale lichaamsscanner, konden we beginnen aan de niet zo comfortabele vlucht. De vlucht duurde zo'n 11 uur, na 302 pogingen om te gaan slapen had ik het opgegeven. Eenmaal aangekomen in Las Vegas, Nevada, gingen we snel door de douane naar Hotel Harrah's. (Weetje: Er komen 40 miljoen toeristen jaarlijks naar Las Vegas.) We gingen daarna naar de Mc Donald's om het Amerikaanse gevoel te krijgen. De foto's van Las Vegas spreken voor zich maar om er dan zelf te staan is toch een apart gevoel. Wat meteen opvalt van de Amerikanen is dat ze oprecht erg vriendelijk en geïnteresseerd zijn.
En dan na 48 uur niet te hebben geslapen lag het 2 persoonsbed, helemaal voor mij alleen, dan toch wel heel erg lekker.

5 september 2013
Vandaag gingen we de 6-persoons RV (Recreation Vehicle) ophalen bij Cruise America in Las Vegas. Daarna meteen door naar de Walmart om bier te kopen (en ook andere dingen). Na een rit van ongeveer 300 km kwamen we in de avond aan in Zion National Park, Utah.

6 september 2013
Heel de dag hebben we er voor uitgetrokken om Zion National Park (Utah) te bekijken. Het park heeft ongelooflijk mooie natuur midden in de woestijn. Dit komt door de rivier die er doorheen stroomt. (Weetje: Zion betekent in het Mormoons een plek voor rust en veiligheid.) In de avond heb ik een begin gemaakt aan de biografie van Steve Jobs en hebben we midden in de natuur overnacht en fikkie gestookt.

7,8 september 2013
Na Zion te hebben verlaten gingen we naar Bryce Canyon National Park (Utah.) Na 150 km te hebben gereden kwamen we aan op de Sunset Campground, waar je voor 15 dollar weer midden in de natuur staat. In de middag gingen we het park verkennen en het is in 1 woord te beschrijven: Amazing! Het lijkt echt alsof je in een andere wereld bent. De rotsen die je op de foto's ziet zijn ontstaan door het gevolg van erosie door water, sneeuw, ijzer en ijzel. Mede hierdoor is the dirt (dit was de beschrijving van de gids, want het zijn officieel geen bergen) rood. De volgende middag hadden we nog een paar uur gewandeld door de vallei. Je voelt je dan pas echt klein langs de grote bergen dirt. Als je deze bergen ook aanraakt valt het zand er zo vanaf.
Net zoals vele parken is dit park ook honderden miljoenen jaren geleden helemaal overstroomd. En dankzij de temperaturen en de dingen die hierboven zijn beschreven is het park zo gevormd. Op de foto's zie je ook twee verschillende kleuren steen, het rode valt op maar bijna alle toppen zijn wit. Dit komt door het verschil van lijmsteen. Je ziet ook overal in het park Hoodoo's (Vertaling woordenboek: 1. Een rots dat staat door de erosie, 2. Brengt geen geluk, 3. Voodoo.) Sommige mensen denken zelfs dat hier ook echt mensen inzitten omdat de rotsen veel op gezichten lijken.

9 september 2013
Vandaag gingen we route 12 nemen richting Capitol Reef National Park (Utah). Echt een prachtige route door Dixie National Forest. Het was een route van ongeveer 200 km. Eenmaal aangekomen op Fruita Campground, waar we nu voor 10 dollar per nacht staan, gingen we eerst even gratis appels plukken. Daarna het park een beetje verkent en toen we terugkwamen had ik nog een 4 km wandeling gemaakt door de bergen, met een uitzicht op meer dan 2000 meter.

10 ,11 september 2013
Deze 2 dagen gingen we Arches National Park (Utah) verkennen na een rit van ongeveer 200 km. De letterlijke vertaling van Arches is bogen, hiervan heeft het park er 200 van. Water, ijs, extreme temperaturen en een ondergrond van 1 km zout zijn verantwoordelijk voor hoe het park eruit ziet. 300 miljoen jaar geleden stond Arches National Park namelijk nog helemaal onder water. Boven de zoutlaag ligt nog een 1,5 km dikke rotslaag. De scheuren zijn ontstaan door de erosie van deze natuurverschijnselen en omdat het water in de scheuren elke keer bevriest. De bogen zijn zo gevormd omdat het water er miljoenen jaren doorheen stroomde. We kwamen ook nog langs hiërogliefen. Als je deze tekeningen beschadigde kreeg je een boete van 250.000 dollar en ging je voor 5 jaar naar de gevangenis! We hebben mooie wandelingen gemaakt naar de Double Arch, Balanced Rock (spreekt voor zich), North and South Window, Delicate Arch (symbool van de staat Utah) en de Landscape Arch. Van laatstgenoemde was er in 1991 een stuk van 60 feet (18,28 m) lang en 11 feet (3,35 m) breed naar beneden gekomen.
Ook hebben we een vaste stek gevonden waar we een halve liter koffie kunnen drinken en naar het nieuws kunnen kijken, namelijk: Mc Donald's ;).

12 september 2013
Na een rit van ongeveer 250 km kwamen we in het Navajo reservaat en in het park Monument Valley aan. De indianen die hier leven/hebben geleefd hebben een eigen stuk land gekregen van de Amerikaanse overheid. In Monument Valley zijn veel films van John Wayne opgenomen en de beroemde film: 'Once Upon a Time in the West;'. Verder was er niet zo heel veel te beleven daar, de echte indianen zitten hier niet en het is helemaal Amerikaans geworden. Het is maar een simpele toeristenattractie geworden waar de toeristen worden bedonderd. Een rit door de woestijn in een 2,5 uur durende rit met een nep-indiaan kost al over de $100 ! We hebben daarom maar besloten om een 'chill middag' in te lassen aan het zwembad van de camping. In de avond heb ik nog met de gezellige Nederlandse buren een biertje gedronken en foto's bekeken uit hun vakantie in Nieuw-Zeeland.

13, 14 september 2013
Deze 2 dagen hadden we gepland om Grand Canyon National Park (Arizona) te verkennen. Na een rit van ruim 250 km gingen we eerst even een campingplaats zoeken. We stonden weer midden in de natuur, dit keer in Kaibab National Forest. De rest van de middag hebben we het park verkent. Mijn mond viel echt van verbazing open toen we aan de rand stonden van het park. De eerste steenlaag die te zien is bij de Grand Canyon is zo 1800 miljoen jaar geleden ontstaan! Om de paar honderd miljoen jaar komt er een nieuwe laag steen op de Grand Canyon. Door aardverschuivingen, vulkaanuitbarstingen en de nieuwe lagen steen heeft elke laag een andere kleur. Ongeveer 70 miljoen jaar geleden begon de Rocky Mountains zich te vormen. Omdat dat dit zo enorme kracht heeft kwam een groot plateau van Oost-Utah, Noord-Arizona en West Colorado boven het zeeniveau. De diepte van de Grand Canyon in nu ongeveer 3 Eiffeltorens diep. De kloof die over de gehele Grand Canyon strekt is ontstaan door de overstroming van de Colorado River die over het plateau kwam (Weetje: De rivier is 446 km lang, 29 km wijd en 1.6 km diep), ongeveer 6 miljoen jaar geleden. Omdat die telkens overstroomde in die miljoenen jaren is het laagje bij laagje steeds een diepere kloof geworden. Dit kwam met name door de erosie en de stenen die in de rivier waren afgebrokkeld. De stroming neemt deze stenen mee. (Weetje: In 1908 werd Grand Canyon een Nationaal Monument, dit kan alleen door de president gedaan worden. In 1919 werd dit door het congres omgetoverd door Grand Canyon National Park.) In de avond hebben we nog de zonsondergang gezien vanaf Grandview Point, heel spectaculair om de zon zo op de rotsen te zien schijnen. De tweede dag gingen we de linker kant van de Grand Canyon (South Rim) bekijken, die net zo spectaculair was als de rechter kant. In de namiddag had ik een helikoptervlucht genomen van 50 minuten over de Grand Canyon. Dit was weer in 1 woord: AMAZING! De vlucht ging van de South Rim naar de North Rim. Een 160 km vlucht die normaal met de auto ongeveer 6 uur duurt.

15 september 2013
We gingen de tour voortzetten van de Nationale Parken naar de steden. We gingen eerst richting Los Angeles toe. Omdat dit best ver is vanaf Grand Canyon hebben we besloten om een paar keer onderweg te stoppen. Na een goede 250 km kwamen we aan in Kingman (Arizona) en hebben daar een stuk over de legendarische 'Route 66' gereden. In het stadje was verder niet zoveel te doen dus gingen we door naar Lake Havasu City (Arizona) dat ongeveer 100 km verder ligt. Onze campingplaats lag direct aan het meer! Wat dit meer zo interessant maakt is dat er een brug uit Londen ligt. En nee niet een nagemaakte brug maar echt een brug die in Londen heeft gestaan. Op 18 april 1968 heeft een rijke Amerikaan de brug van de stad Londen gekocht voor een bedrag van $2.460.000. Het heeft 3 jaar geduurd en nog eens $4.500.000 gekost om de brug te transporteren en opnieuw in elkaar te metselen.

16 september 2013
In de ochtend lekker wakker geworden in het zwembad en daarna ging de tour verder. Van Lake Havasu gingen we naar Palm Springs (Californië). Na een rit van ongeveer 350 km kwamen we aan bij Taco Bell. Echt een geniaal en lekker fastfoodrestaurant die je in Nederland niet tegenkomt. Je kan hier Mexicaanse dingen eten zoals burrito's en hoe verrassend ook taco's. In Palm Springs had je alleen verder dure winkels en veel palmbomen. We hebben daarom een mooie campingplaats in San Bernardino National Forest gezocht.

17,18 september 2013
Na 250 km verder en een buitenspiegel minder kwamen we aan in Los Angeles (Californië). Ik kwam iets te dicht langs een rots bij de afdaling van de berg en rechtsonder raakte de spiegel net de rots en alleen de spiegel viel in 1000 stukjes. Toen dit gemaakt was gingen we naar het noorden van LA, naar Pasadena. Omdat het te laat was om nog LA te bekijken gingen we een campingplaats zoeken in Angeles National Park, dat 1 uur rijden van LA ligt. We waren de enige op de camping omdat het hoogseizoen hier afgelopen is. Dit viel de laatste dagen al heel erg op omdat we op bijna lege campings stonden.
De volgende dag hadden we de hele dag ervoor uitgetrokken om LA te bekijken. We gingen eerst met de metro naar Hollywood. Na dit indrukwekkende deel bekeken te hebben gingen we naar Downtown LA. De stad zelf is niet heel spannend, het heeft een paar leuke gebouwen. De cityhall oftewel het gemeentehuis is wel mooi, de Walt Disney Concert Hall is ook apart en een paar grote wolkenkrabbers waarvan Wells Fargo de 2e grootste heeft. We gingen even hier naar binnen om te proberen om naar de top te komen. Het gebouw wordt helaas goed in de gaten gehouden en we raakten aan de praat met een vriendelijke Pakistaan die al 32 jaar in Amerika woont. Hij heeft ook een tijd hier gewoond en hij vond ons land heel vrijgevig. Na een paar grappen midden in de serieuze bank, wat toch wel de leukste was over een collega beveiliger: ''He wears a suit, so he think he is God.'', gingen we verder om LA te bekijken want we mochten helaas niet naar boven. Hij zat nog te kijken of het misschien niet kon omdat we toch wel een half uur hebben gepraat daar maar het kon helaas niet, mede dankzij zijn collega beveiliger.

19 september 2013
Vandaag gingen we van LA richting San Francisco. Onderweg gaan we ook een paar keer stoppen langs de kust. We hebben vandaag bij Cachuma Lake, Santa Barbara, (Californië) gestaan. Na een rit van ongeveer 175 km. Hier hebben we niet veel gedaan, beetje aan het meer gelegen.

20 september 2013
De route ging verder naar San Francisco en we hadden nu een tussenstop gemaakt bij San Simeon (Californië). Na een rit van ook ongeveer 175 km. De route ging langs route 1 wat echt een prachtige route is van ruim 300 km naar San Francisco. Deze route gaat helemaal langs de kust af! De rest van de dag hebben we aan het strand van San Simeon doorgebracht.

21 september 2013
Na een prachtige rit van ongeveer 150 km over route 1 kwamen we nu aan in Monterey (Californië). Vandaag was het een beetje mistig en miezerde het wat dus aan het strand liggen zat er helaas niet in. We stonden hier op een camping aan de racebaan van Monterey. We hebben hier een aardige Amerikaan leren kennen genaamd Charles Rice. Hij heeft een paar jaar in Nederland gewoond en hij vroeg of we mee gingen naar de shooting range. Hij heeft zelf een geweer uit 1900, een echte klassieker met zwarte poeder. De schietbaan was helaas dicht dus gaan we morgenvroeg schieten. De rest van de avond hebben we een beetje met hem gebuurt.

22 september 2013
Vanochtend hebben we eerst met het geweer van Charles geschoten op de schietbaan. Het was echt vet om met zo'n antiek wapen te schieten. En vergeet niet: powder, patch, ball en dan alles aanstampen. Als laatste nog zwarte poeder aan de zijkant erin doen voor de ontsteking. Na het schietavontuur kwamen we na 175 km aan in Oakland, iets buiten San Francisco. De rest van de middag beetje door het natuurgebied gelopen.

23,24 september 2013
Deze 2 dagen hadden we ervoor uitgetrokken om San Francisco (Californië) te bekijken. Met de trein ben je binnen een half uur in downtown. In eerste opzicht is het al 10 x mooier dan Los Angeles. We zijn door Chinatown gelopen, hebben de groene Columbus Tower gezien en zijn in de Coit Tower geweest, vanuit hier heb je een uitzicht over de gehele skyline van San Francisco. De volgende dag stond Alcatraz op het programma. (Weetje: De Spanjaarden noemen het Alcatraz, naar de pelikanen die er leefden. De Amerikanen noemen het ook wel The Rock.) De geschiedenis van Alcatraz gaat een tijd terug. Rond 1850 werd het eiland bezet door militairen die het eiland gebruikten als defensieve fort. Toen in 1861 de Civil War uitbrak kwam dit eiland goed van pas en hier werden 400 soldaten gestationeerd. Het leger gebruikte het eiland al als gevangenis en rond 1908 werd het grote cellencomplex gebouwd, hilarisch genoeg door de gevangenen zelf. In 1938 werd een blok eraan gebouwd, ook weer door de gevangenen zelf. In 1934 werd Alcatraz door het ministerie van Justitie overgenomen als een gevangenis waar alleen de echte zware jongens naartoe mogen. De meest beruchte crimineel die hier heeft gezeten is misschien wel Al 'Scarface' Capone. Ook werden hier de probleem gevangenen naar overgeplaatst en degene die geprobeerd hebben te ontsnappen elders. Niemand heeft het gered om vanaf Alcatraz te ontsnappen, er zijn 14 pogingen geweest alleen degene die in het water zijn gekomen hebben het waarschijnlijk niet gered. Het water is echt koud omdat het midden in de oceaan ligt, tevens zwemmen er haaien rond. In 1963 is Alcatraz gesloten door de hoge kosten. Rond 1969 werd Alcatraz nog 19 maanden bezet door een paar hippie Indianen maar nu is overgenomen door de National Park Services en wordt nu door 1 miljoen toeristen jaarlijks bezocht.
Het was echt een ervaring om de audio tour mee te maken en door het cellencomplex te wandelen. De cellen zijn maar 3 meter lang en misschien een meter breed. Je hebt er alleen een bed, een tafel en een wc. Het is geen pretje om een paar jaar hier opgesloten te worden. Alcatraz telt in totaal 378 cellen en heeft ongeveer 6 isoleercellen. Je mocht zelf ook in deze cellen en dat is pas echt rot als je daarin zit, helemaal in het donker en dan 2 weken lang! Alle families van de 90 gevangenisbewaarders woonden ook allemaal op het eiland.
Na de tour zijn we nog naar Lombard Street geweest, echt een heel leuk en kronkelig straatje.

25, 26 september 2013
We gingen San Francisco verlaten en de koers verder zetten naar Yosemite National Park (Californië). Na een rit van 250 km kwamen we op de volgende camping aan, tussen de bomen en op 2000 meter hoogte. Het park is net zo mooi als de andere parken maar elk park heeft wel iets anders. In dit park zie je bomen, heel veel bomen en normaal schitterende watervallen. Door de droogte kwam hier geen water vandaan. Het vuur is pas een paar weken gedoofd die hier was en je ziet goed dat er soms een stuk natuur weg is, echt zonde! Na een koud nacht, de temperatuur lag rond het vriespunt, gingen we de volgende het park verder verkennen. We hebben Yosemite Valley bekeken en de 'domes'. De mooiste dome is Half Dome, een dome lijkt op een geboogde tempel. Het is geen normaal stuk rots, dat zie je meteen. Na een hele koud nacht zijn we eerst naar Yosemite Valley gereden. Echt een schitterende valei die zo op een Hallmark kaart kan. Daarna zijn we Merced Grove gereden om de Sequoia's te bekijken, dit zijn de grootste bomen ter wereld die wel 2000 jaar oud kunnen worden! Mede door deze bomen heeft president Abraham Lincoln in 1864 besloten om het park te beschermen. De natuurbeschermer John Muir wist in 1903 president Theodore Roosevelt te overtuigen dat het gebied groter moest zijn. In 1906 was het park daarmee compleet.
Daarna hebben we de Tioga Pass gereden, een route van ongeveer 80 km door Yosemite National Park met sneeuw op 3000 meter. Uiteindelijk kwamen we op de camping in Mono Lake aan. Het meer bestaat uit 2 keer zoveel zout dan de zee. Rondom en in het meer heb je grote tufatorens. Deze torens ontstaan omdat het zoetwater opstijgt. Samen met het zoutwater krijgt het dan een chemische reactie.

27 september 2013
Van Mono Lake gingen we 100 km zuidelijker naar Bischop (Californië). Dit was een tussenstop voor de tocht naar Death Valley National Park. We hebben in het dorpje rondgelopen en zijn naar een expositie geweest van een bekende fotograaf: Powell. Daarna hebben we de film Prisoners gekeken in de bioscoop en hebben op een echte Amerikaanse bowlingbaan gebowld.

28 september 2013
Vandaag stond de trip naar Death Valley National Park (Californië) op het programma. Na een saaie rit van ongeveer 270 km kwamen we aan in het beruchte park. De temperatuur lag rond de 36 graden dus viel opzich wel mee. De hoogste temperatuur ooit gemeten ligt 20 graden hoger! In het park hebben we de duinen, Golden Canyon, Devil's Golf Course en Badwater bezocht. De laatste 2 genoemden zijn zoutvlaktes. Devil's Golf Course heeft een bizar landschap die zo is gevormd door de zoutmeren die er hebben gelegen. Ongeveer 10.000 jaar geleden lag er Lake Manly. Al dat water is verdampt en van het weinige regen dat er valt, inclusief het smeltwater dat uit Yosemite kwam is dit zo ontstaan. Badwater is het laagst gelegen plaatsje van uit westelijk halfrond (- 86 meter) en heeft enorme tafels van zout. Volgens de ranger zijn er een paar van deze zoutvlaktes op de hele wereld. Een bekende is er 1 in Zuid-Amerika. Deze tafels ontstaan zo omdat er onder het zout een heel droog stuk grond ligt. Deze is in de loop der jaren gescheurd en tussen de scheuren zit natuurlijk ook het opgedroogde zout. Maar tussen de randen stroomt nog water vanuit o.a. het regenwater. Zo komen deze randen omhoog.

29 september 2013
We gingen vandaag weer rustig aan terug naar Las Vegas (Nevada) en hebben nog een stop gemaakt bij Zibriskie Point. Na ongeveer 250 km kwamen we weer op de plek aan waarvan we 5 september zijn vertrokken. In de middag zijn we eert naar Battlefield Las Vegas geweest. Ik heb daar geschoten met een: AK-47 (semi-automatisch, 600 schoten/min), Beretta 9mm (handgeweer), Thompson (semi-automatisch) en een Uzi (semi automatisch, 600 schoten/min), check Google als je niet weet wat voor soort geweren dat zijn. Daarna zijn we naar de outlet geweest en hebben in de avond nog een potje gebowld bij het RV Park onder de namen: Bruce Willis en Denzel Washington ;-)

30 september 2013
Vandaag hebben we de RV teruggebracht naar Cruise America. In totaal hebben we 5120 km gereden hier in Amerika! De rest van de dag in Vegas gechillt zodat we morgen uitgerust kunnen vliegen om 16.55 uur naar Auckland.

ps. Hopelijk vonden jullie het een beetje leuk om mijn dagboek uit Amerika te lezen. Er zit veel in over de geschiedenis van alle parken maar het is best interessant om dit te lezen en dan ook echt te zien. Het is ongelooflijk hoe deze natuurwonders zo zijn ontstaan dus hopelijk hebben jullie zo een beter beeld gekregen. Elk park heeft wel iets anders en je kan moeilijk zeggen dat 1 park vetter is dan de ander. De Amerikanen zijn in ieder geval wel heel erg aardige mensen en we gaan nu eens bekijken wat Nieuw-Zeeland ons te bieden heeft. We gaan eerst naar het Christchurch! We verblijven daar een paar dagen in een lodge en halen 6 oktober de Spaceship op. Hopelijk kan ik daar net zo mooie foto's maken dan in Amerika. In Amerika heb ik ongeveer 950 foto's gemaakt.

• 02 Oktober 2013 - 13:18

Hill:

Hey Wouter,

Wat een pracht verslag. We kunnen er ook nog veel van leren. Het moet inderdaad wel heel indrukwekkend zijn geweest allemaal. Als ik het goed begrepen heb, ben je inmiddels in Auckland aangekomen. Dit zal wel in schril cotrast staan met de USA. Maar het schijnt bijzonder mooi te zijn en ook daar wonen veel Nederlanders. We zijn benieuwd naar je volgende verslag. Geniet er van kerel en doe de groeten aan je reisgenoot.

Hartelijke groet,

Lidwien en Hill

• 03 Oktober 2013 - 12:45

John En Dely:

hoi Wouter.

we hebben je reisverslag met interesse gelezen, het is een goed verslag, waarin je alles goed uitgelegd hebt.
    dit gedeelte van de reis is al geslaagd, denken we.
    we wensen verder een prachtige reis en een tijd om nooit te vergeten.
    we wachten op je nieuw reisverslag van Nieuw Zeeland.

Doe de groeten aan Ralph en genieten jullie van alles.

groetjes John en Dely.

• 03 Oktober 2013 - 20:37

Gerrit Janssen:

Hallo Wouter,

Mooi verslag van de reis in Amerika, allereerst bedankt voor de prachtige kaarten voor zowel
    Joke als voor mij, en de bloemen natuurlijk. Indrukwekkend verslag hoe de natuur zich vormt door de
    jaren. Zoals je al zij door de telefoon sommige plaatjes zijn onwerkelijk, zo mooi. Mooi verhaal van Alcatraz. Ben benieuwd naar alle foto"s die je tot nu hebt gemaakt. Geniet verder van je reis, nu in Nieuw-Zeeland. Doe de groeten aan je reisgenoot Ralph en we zien uit naar je volgende verslag. Groetejes van je vader.

• 05 Oktober 2013 - 08:30

Wouter Janssen:

Bedankt iedereen! Inmiddels zijn we in Nieuw-Zeeland. Wel raar zo aan de andere kant van de wereld. Morgen gaan we de auto ophalen en gaan we hier mooie dingen meemaken en beleven. Tot het volgend verslag. Groetjes!

• 05 Oktober 2013 - 19:14

Hurry:

Hey Voet,

Vet verslag jongen! Echt gruwelijk allemaal!
    Amerika zwaar geslaagd zeg ik, Nieuw Zeeland is next en dat gaat ook super vet worden!
    Hopelijk heb je nog wat aan mijn tips!

Lekker genieten want voor je het weet is het voorbij.

Groeten Hurry

• 06 Oktober 2013 - 13:28

José Van Doorn:

Hoi Wouter. Ik heb zojuist het reisverslag gelezen. Je schrijft op een prettige manier. Martien en ik zijn er jaren terug ook geweest en er is weer zoveel herkenning. Vooral die verbazing van die natuurwonders. Jouw uitleg is prettig en verhelderend. Goed dat je die weetjes opschrijft. Ik wist ze niet meer. Mooi joh.
    En nu in Nieuw-Zeeland....ik lees straks weer graag je verslag. Veel plezier, geniet er maar van. gr. José

• 07 Oktober 2013 - 21:34

Willy En Tiny:

Ha Wouter,

Wat een verhaal!
    Leuk om te lezen, dank je.

En..mooie foto's wat een prachtige gesteentes zeg.
    Moeten we ook eens gaan kijken!!

Geniet ervan,hele goede reis en tot je volgend verhaal!

Liefs Oom en Tanteke uit Boekel.

• 08 Oktober 2013 - 10:15

Rene Tielemans En Hetty Graat:

hallo Wouter,

Dat doe je goed, dat rondreizen. Geniet er van.
    Ik heb je reisverslag gelezen en krijg helemaal zin om er over een paar jaar weer heen te gaan.
    Ik lees veel herkenbare dingen. Ik en Hetty hebben een jaar of 10 geleden een geweldige tijd beleefd.
    De nationale parken zijn echt wonderbaarlijk. Ik lees uit je verhaal dat je er erg van geniet.
    Nog een hele leuke tijd in Nieuw Zeeland!!

groeten van Hetty en je reserveneef uit Boekel

• 21 Oktober 2013 - 11:44

Kat (Milford Sound):

Hey Wouter,
    Love the photos of the Grand Canyon!
    Did you make it to swim with the dolphins? Very cold? We have just travelled down the easy coast & have seen heaps (!!) of seals.
    -Kat.

• 22 Oktober 2013 - 02:23

Wouter:

He Kat,

Nice to hear from you. Yeah we swim with the dolphins! I think there were maby 500 dolphins, it was really amazing. The temperature was 10 degrees so not to cold. We are now in abel tasman national park en tomorrow we want to hire a kayak. Enjoy your few days holiday :-)

• 23 Oktober 2013 - 18:24

Ome Harrie:

Hallo die Wouter,
    Wat een verhaal en dan die mooie foto,s en alles overtreft die sprong in het diepe , je hebt wel lef die Wouter.
    Heb nog een fijne tijd samen met vriend en tot het volgende bericht.

De hartelijke groeten van mij en ook van Tante TIny