Argentinië deel 1 - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu Argentinië deel 1 - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Wouter Janssen - WaarBenJij.nu

Argentinië deel 1

Door: Wouter Janssen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

12 April 2016 | Argentinië, El Chaltén

Welkom op mijn reisdagboek en leuk dat je ons verhaal komt lezen!

Het einde van deel 1 zijn sommige dagen weg, dit komt omdat wij in Chili een Wicked Camper gehuurd hadden.

1,2,3 maart 2016
Na ongeveer 13.000 km te hebben gevlogen zijn we aangekomen in Buenos Aires (25 graden)! Gelukkig hadden we onze bagage snel en konden we naar de bus. We hadden gelezen dat je met een dure bus kon die er een uur over deed of je kon met de stadsbus die er 2 uur over deed. Besloten om toch voor de laatste te gaan. Een gratis busrit en 2 uur verder stonden we op Plaza de Mayo. Argentijnen nemen echt de tijd voor de lunch dus wij hebben ook een lekkere lunch genomen met veel vlees en voor Loes veel vis. Daarna op zoek naar ons hostel en we zitten midden in de stad. Eenmaal aangekomen op onze kamer plofte ik neer op bed en was meteen vertrokken naar droomland. In de avond konden via ons hostel ergens gratis eten als je een drankje koopt. Zogezegd zo gedaan alleen we kregen een spinazie/lasagne iets wat niet te eten was. De volgende dag weer vroeg op gestaan om de stad te verkennen. We zijn eerst naar La Boca gegaan waar het beroemde stadion van Boca Juniors ook is. Leuke wijk met veel gekleurde huisjes en heel toeristisch, maargoed. Lekkere lunch gehad met een tango show. Na de lunch gingen we op zoek naar een bus die ons morgen naar Mar del Plata kan brengen. In de middag nog gechillt in het park bij San Martin en daarna geprobeerd onze dollars te wisselen bij een onofficiele Cambio. De koers is 15,5 voor 1 dollar dus jammer genoeg niet zo hoog. Naar 3 achterkamertjes te hebben gehad zijn we zo'n 15.000 Argentijnse Peso's rijker. In de avond in de wijk Palermo een lekker stuk vlees op, soort bavette.

4,5,6 maart 2016
We vertrokken in de ochtend met de bus naar Mar del Plata, een badplaats 400 km ten zuiden van Buenos Aires. Onderweg zijn we heel veel koeien tegengekomen. We reden dwars door de Pampas, waar heel veel koeien te vinden zijn. De Argentijnen zijn de grootste karnivoren van de hele wereld, ze eten zo'n 60 kg. vlees per jaar! Eenmaal aangekomen op zoek naar ons hotel en we sliepen echt in een mooi hotel. In de middag geluncht bij DiMero, later meer. De volgende dag gingen we naar de haven van Mar del Plata waar je veel oude vissersboten kan vinden en een stuk verder een hele kolonie zeeleeuwen, mooi om deze beesten van dichtbij te zien. Heerlijk geluncht met lekkere visgerechten. Daarna weer naar DiMero. In de avond nog Wie is de Mol teruggekeken en de volgende dag een rlx dagje ingepland dus naar DiMero geweest, we werden ondertussen herkend. Ook nog een beetje door de stad geslenterd. In de avond vertrok rond 20.45 onze bus naar Puerto Madryn.

7,8,9 maart 2016
In de middag na 1130 km om 14.00 aangekomen in Puerto Madryn. Het plaatsje staat bekend om haar mooie wateren en de dieren die daarin leven. Na het inchecken in ons hostel gingen we wat eten, we hadden beide een lekkere omelet. Daarna rondgekeken wat we allemaal kunnen gaan doen. We werden aangesproken door 2 mensen uit Slovenie die nu in Schotland werken, Andre en Tadeajah. Zij hadden het idee om met 4 man een auto te huren, goed idee want de prijzen hier zijn heel hoog qua activiteiten. Voor ongeveer 90 euro hebben we nu een VW Up. De volgende dag vroeg eruit want de hele dag gingen we naar het Nationale Park 'Peninsula Valdes'. Ik had de taak gekregen om te rijden, omdat de vrouwen niet wilde rijden en Andre niet zo heel goed kon rijden (volgens zijn vriendin). Na 100 km waren we in het park en daar in het kleine dorpje inkopen gedaan. Daarna 80 km over een zand/steenweg gereden tot we bij Punta Norte kwamen. Hier heel veel zeehonden gezien in zijn natuurlijke omgeving, normaal kan je hier Orca's zien want die eten de schattige zeehonden op, alleen ze hadden geen honger. De bijnaam van Orca's is 'Killer Whale', schijnbaar eten zij ook soms walvissen. Daarna zo'n 60 km zuidelijker gereden en maarliefst 1 Pinguin gezien die uit zijn holletje wilde komen. Bij het volgende viewpoint weer zeehonden gezien en weer geen Orca's. Onderweg ook Guanaco's gezien, familie van de lama. Toen weer teruggereden en rond 20.00 uur waren we uit het park. In de avond lekker een Bife de Chorizo op, gewoon goeie biefstuk. De volgende dag een wandeltocht gedaan om alvast te oefenen voor de 4 daagse (hopelijk worden we ingeloot), totaal 20 km gewandeld. Bij Punta Loma hebben we zeehonden gezien en onderweg mooie vergezichten. Vanuit Punta Loma had Loes een lift terug geregeld met 2 aardige mensen uit Buenos Aires. Daarna de rest van de middag bij een beachclub gechillt. In de avond rond 21.30 hebben we een bus die ons naar Bariloche brengt.

10,11,12,13,14,15 maart 2016
We hadden echt een rlxe bus met Ejectivo stoelen, heel luxe. Na 930 km zijn we rond 11.30 aangekomen in Bariloche (25 graden). Bij aankomst weer gekeken hoe we gaan doorreizen en je kan naar Ushuaia een busrit van 36 uur dus de bus toch maar niet geboekt. Nadat we zijn ingecheckt even door het dorp gelopen en plannen gemaakt wat we gaan doen. In de avond een heerlijke 'Bife de Lomo' op. De volgende dag gingen we ons klaarmaken voor 'Circuito Chico', een hele mooie fietstocht op de moutainbike. Je kon kiezen tussen 10 en 25 km en stoer als we waren wij natuurlijk voor de lange route gekozen, waar wij later snapte waarom er een kortere route was. Berg op, berg af, off-road en een paar blauwe ballen later, hebben we wel heel veel gezien en van de mooie uitzichten genoten. Onderweg een biertje gepakt bij biercafe Gilbert. In de bus zijn we 2 Nederlanders tegengekomen, Christian en Anne. We hebben afgesproken om de volgende dag samen een auto te huren om door het nationale park te rijden richting San Martin de Los Andes. We hadden een vette Jeep gehuurd en na een goeie 4 uur zijn we aangekomen op onze bestemming, even wat gegeten en over een zandpad teruggereden. Onderweg echt een mooie hert gezien en een mooie zonsondergang! De volgende dag hebben wij een chill dag ingepland want we moeten natuurlijk ook aan onze rust komen. Toen we gingen mountainbiken hadden we een heel mooi afgelegen strandje gezien bij Villa Tacul. De volgende dag wilde we naar Cerro Otto maar veel mensen werden daar schijnbaar overvallen, omdat we al zoveel meren hadden gezien hebben we ervoor gekozen om de rest van de dag in het park door te brengen. In de avond bij El Fuego een verdomd goeie biefstuk op! We moesten ook goed eten want de volgende dag gingen we de Refugio Frey doen. Een wandeltocht van 10 km heen en 10 km terug, erheen was een stuk lastiger omdat je van 1000 meter naar 1700 meter ging wandelen. Eenmaal boven aangekomen maakte het uitzicht op de Cerro Cathedral alles goed, gelukkig was terug lopen een stuk gemakkelijker!

16,17,18,19 maart 2016
Om 11.35 ging onze vlucht naar Ushuaia vanaf Bariloche, na een hoop gezeur met de eigenaar van de B&B waren we gelukkig optijd. Het is ruim 2100 km vliegen en het duurde 3 uur en 45 minuten, toch iets beter dan de 36 uur in de bus. Het was iets frisser, zo rond de 10 graden. Ushuaia wordt ook wel 'Fin del Mundo' (Einde van de Wereld) genoemd', het is een van de meest zuidelijke plekken op aarde. Vroeger had de overheid hier een gevangenis voor zware crimenelen omdat Ushuaia op een eiland ligt in de provincie 'Tierra del Fuego' (Vuurland). Nog een leuk weetje: zo'n 12.000 jaar geleden was het Zuid-Westen van Zuid-Amerika helemaal bedekt met gletsjers, door de opwarming van de aarde is helaas heel veel hiervan geslonken. We hadden een mooie Cabana gehuurd in Ushuaia voor 2 nachten, het was een klein huisje helemaal voor ons alleen! Dezelfde dag de verwarming kapot gemaakt en toen in de ochtend een zin uit mijn hoofd geleerd: Despertamos y no hay calefaccion (We werden wakker en geen verwarming), de man vond het maar raar omdat ze alle 2 het niet deden, maargoed hij kon geen Engels en ik 1 zin Spaans dus hij heeft ze gemaakt. In de avond een excursie geboekt naar de Pinguins. De volgende dag gingen we rond 16.00 uur op een boot door de Beagle Channel en we hebben een hele kolonie Pinguins gezien, we voelden ons wel een echte toerist maar je had niet echt een keus. Na een laatste nacht in de lekkere warme Cabana gingen we de volgende ochtend in de sneeuw naar een Guesthouse, we kwamen bij Rosario terecht en je sliep gewoon bij haar in huis en het was geweldig! Dezelfde dag in de avond een auto gehuurd want we hadden gehoord dat als je voor 8.00 uur het nationale park inwilt dat het dan gratis is. Dus Nederlanders zoals wij zijn gingen we de volgende ochtend om 7.45 het park in, scheelde toch weer mooi bijna 20 euro. Het voordeel was dat het lekker rustig was alleen het nadeel was dat het regende. Nadat we het park hadden bezocht gingen we naar Glacier Martial maar deze gletsjer is in zo korte tijd geslonken dat er weinig meer van over was. Daarna wilde we doorrijden naar Lago Esmeraldo alleen de weg was geblokkeerd door de inwoners van Ushuaia omdat ze boos zijn op de overheid. In de avond heerlijke paella op met King Crab!

25,26 maart 2016
Na een paar dagen in Chili te zijn geweest waren we vandaag na 350 km aangekomen in El Calafete waar de beroemde Perito Moreno Glacier te bewonderen is. Een gletsjer van 60 meter hoog, 5 kilometer breed en 30 kilometer lang. Het was een hele tocht op een gravel road maar tegenwoordig ben ik na alle off-road-ervaringen wel klaar om met de Dakar een keer mee te doen. In de avond na alle inkopen te hebben gedaan dachten wij weer heel geheimzinnig in de avond het nationale park in te komen, de meeste parken zijn na 8 uur onbemand en kan je zo door rijden zonder entree te betalen. Echter in dit park was alles afgezet en kwamen we rond 21.45 aan bij een gesloten ingang. Gelukkig was daar Fer, een hele vriendelijke ranger die hier heel de nacht alles in de gaten houdt. Wij hadden hem aangeboden of hij ook misschien te eten wilt want wij moesten nog avondeten. Hij nodigde ons uit in zijn ranger huis en konden gebruik maken van de keuken. Lekker gegeten, gekletst met een vertaal-app en bier en wijn gedronken. Na het zat voeren van de ranger dachten wij door te mogen rijden maar dit kon helaas niet omdat er een 2e controle post is. De volgende ochtend zijn we voor maarliefst 16 euro pp het park ingegaan en helemaal op het einde van de route was de glacier te zien en dit was echt heel speciaal om te zien. In de avond ook maar een betaalde camping genomen omdat een keer douchen ook fijn is.

27,28 maart 2016
Vandaag een goede 200 km gereden om bij onze volgende bestemming El Chalten te komen. Na het proberen te vinden van een camping, a 20 euro per nacht, toch maar weer besloten om vrij te kamperen langs de rivier. Na het inwinnen van wat informatie zijn we de volgende dag vroeg opgestaan om naar Mount Fitzroy te lopen. De berg is vernoemd na Kapitein Fitzroy die in 1834 Darwin's expeditie leiden opzoek naar meer land in Zuid-Amerika en Darwin kon zo als natuuronderzoeker aan de slag. De wandeling was best pittig want we gingen van 300 meter naar 1050 meter! Eenmaal boven aangekomen waren we ook kapot maar gelukkig was het op de berg net opgeklaard, de weg ernaartoe en de weg terug alleen maar regen gehad. Terug in het dorp wilde we op de camping staan alleen niemand van de administratie kunnen vinden, toen eerst maar gedoucht en daarna weer gratis gekampeerd. In de avond besloten om morgen maar naar het Noorden te gaan, richting de zon omdat het in El Chalten weer rot weer werd.

29,30 maart 2016
We hebben een lifter meegenomen uit Nieuw-Zeeland die toevallig ook de Cueva de Las Manos (Grot van de handen) wilt bezoeken. We reden via de Route 40, een van de bekendste wegen van Argentinie, onderweg weer veel Guanaco's tegengekomen. Echter opeens hield deze weg opeens op en moesten we 72 km over een gravelroad rijden. Argentinie is een zo uitgestrekt land dus je moet veel saaie kilometers maken want meestal is er maar 1 weg voor honderden kilometers en is er rechts en links helemaal niks. Na totaal 535 km te hebben gereden zijn we gestrand in een klein dorpje Bajo Caracoles waar totaal 14 mensen wonen. Een vriendelijke man die zijn huis heeft omgetoverd tot een hostel en camping bood ons aan om bij hem te komen slapen. Asha uit Nieuw-Zeeland was toevallig jarig dus het werd een gezellige avond met wijn, muziek en Argentinie-Bolivia. Juan Carlos had voor ons een lekkere maaltijd gemaakt en we hadden ook struisvogel op! De volgende ochtend samen met Asha naar de grot gereden, de grot staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. De mensen die hier leefden hebben tekeningen gemaakt op de grotten en je ziet hier natuurlijk heel veel handen maar ook van de jacht op de Guanaco's, puma's en struisvogels. Sommige tekeningen zijn ouder dan andere tekeningen, ze zijn 20 jaar onderzocht en de oudste tekeningen zijn 9.300 jaar oud en de jongste 1.300 jaar. Daarna verder gereden richting Chili om de grens weer over te steken en na zo'n 300 km bij Chile Chico beland waar we een mooie en gratis camping aan het water hebben gevonden.

• 12 April 2016 - 23:21

Elleke:

Mooie verhalen. Veel km's, veel te zien en veel lekker eten zie ik wel. Geniet er nog van ! Veel plezier

• 17 April 2016 - 14:19

Gerrit Janssen:

Hallo Wouter en Loes, zo te lezen prachtige natuur en vergezichten. Mooi dat er ook nog veel aardige mensen zijn op deze wereld. Het is wel veel reizen, grote afstanden. Samen nog heeeel veel plezier, en Loes maandag 18 april een fijne verjaardag toegewenst. Gerrit.

• 17 April 2016 - 17:40

Ralph:

Ziet er weer goed uit maat! Leuk verslag. Nog veel plezier! Gr Ralph

• 17 April 2016 - 18:44

Oom Sjef En Tante Marietje :

Hallo wouter en loes
    mooie foto,s en prachtige verhalen heel veel plezier en genieten
    heel veel groetjes van ons
    oom sjef en tante marietje

• 17 April 2016 - 22:00

Willy En Tiny:

Ha die Loes en Wouter,

Zo jullie hebben al flink wat ondernomen.
    En ja,die bergjes omhoog dat is heel vermoeiend!!
    Maar goeie trainingen voor jullie 4daagse!
    En mooie verhalen.
    Geniet er samen van en pas goed op elkaar.

Heel veel groetjes uit het platte Boekel.

• 18 April 2016 - 21:03

Wies En Ad:

Ha die Loes en Wouter,
    Geweldig wat jullie samen aan het ondernemen zijn.
    Leuk reisverslag,kan ik erg van genieten,lees het met veel plezier.
    Zoek ook regelmatig op waar
    jullie zijn geweest.
    Geniet,geniet dit nemen ze niet meer af.
    Prachtige foto,s.
    Nog een hele fijne tijd samen en pas goed op elkaar.

• 23 April 2016 - 12:41

Ome Harrie:

Hallo loes en Wouter,

Wat een overweldigende vergezichten op jullie foto,s en wat een leuke verhalen, doe de familie van Maxcima de groeten.

Veel plezier en geniet van alles.